jandokht logo type-2024-200px

۳ نوع مشاوره قبل از ازدواج برای شناخت کامل خواستگار!

سلام عزیز جان.
من برای تهیه محتوای این مقاله وقت گذاشتم و منابع معتبر و مرتبط رو بررسی کردم تا یک مقاله علمی و قابل اعتماد در اختیار شما بذارم.
اگر سوال یا نقطه نظری دارید حتما برام کامنت کنین.

سید حسین مدارایی

مشاوره قبل از ازدواج را باید یکی از سه ضلع مهم شناخت در ازدواج یعنی خواستگاری، تحقیق و مشاوره بدانیم. قبلا در مقاله جامعی درباره خواستگاری به طور کامل صحبت کردیم. در این مقاله باهم خواهیم دید مشاوره قبل از ازدواج چه اهمیتی دارد و چگونه در ازدواج موفق به ما کمک می‌کند؟

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

در مراسم خواستگاری، ما همسر آینده خودمان را از دید خودمان و خانواده بررسی می‌کنیم. در تحقیق به سراغ مردم می‌رویم و از دریچه نگاه آن‌ها تلاش می‌کنیم تا خواستگار خود را بهتر بشناسیم و بیشتر مطمئن شویم که انتخاب درستی انجام می‌دهیم. در این مرحله به سراغ چند نفر از کارشناسان مسلم این حوزه می‌رویم تا از نگاه نخبگانی و کارشناسانه این مشاورین از تطبیق کامل خودمان با همسر آینده و مشکلات پیش روی احتمالی آگاه شویم.

متأسفانه اغلب مردم در این مرحله به دید منفی نگاه می‌کنند. نگاه غالب مردم این است که مشاور مانند یک تعمیرکار عمل می‌کند و همانطور که ما یک خودرو یا یک وسیله را تا زمانی که خراب نشده پیش تعمیرکار نمی‌بریم در مورد کارهای خودمان هم تا آن را خراب نکردیم نباید به مشاور مراجعه کنیم.

منطق کاملا برعکس حکم می‌کند و به ما می‌گوید پیش از اینکه دست به انجام کاری بزنید ابتدا با افراد آگاه و خبره مشورت کنید تا از درستی تصمیم و انتخاب خودتان مطمئن شوید و عمر و انرژی و هزینه خود را در مسیر نادرست اسراف نکنید.

اغلب زوجین زمانی به مشاور مراجعه می‌کنند که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته است. اگر همین زوج پیش از ازدواج مشاوره قبل از ازدواج را انجام داده بودند یا هرگز با هم ازدواج نمی‌کردند و یا متوجه می‌شدند چه مسیری را باید به کمک هم طی کنند تا دچار اختلاف نشوند.

قطلا پیشگیری از دشمنی و اختلاف هم مانند پیشگیری از بیماری بسیار ساده‌تر از درمان آن است و در ابتدای زندگی که هم نیروی جوانی و هم عشق و علاقه زیادی در ابتدای رابطه وجود دارد مراجعه انجام مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده پیشگیری نماید.

حتی برخی از مشاورینی که به علم مشاوره متعهد نیستند و خیلی زود بدون عذر علمی و شرعی لازم زوجین را به طلاق دعوت می‌کنند، وقتی پیش از ازدواج به آن‌ها مراجعه کنید با نگاه صمیمی و خیرخواهانه بیشتری به رابطه شما و همسرتان نگاه می‌کنند و توصیه‌های آن‌ها غالبا در راستای تحکیم روابط شما و همسرتان خواهد بود.

البته این افراد مشاور معتمد نیستند و از مشاوره صرفا مدرک و تابلوی آن را دارند. در ادامه به شما نکاتی را در مورد شناخت مشاور معتمد خواهم گفت.

مشاوره قبل از ازدواج

انواع مشاوره قبل از ازدواج

وقتی صحبت از مشاوره قبل از ازدواج می‌کنیم غالبا مشاور روانشناس به ذهن مردم خطور می‌کند. هر چند روانشناس هم یکی از مشاورینی است که باید به او مراجعه کنیم ولی او تنها یکی از افرادی است که باید در سبد مشاوره قبل از ازدواج خود قرار دهیم. ما توصیه می‌کنیم حداقل به ۳ مشاور قبل از ازدواج خود مراجعه کنید.

اول) مشاور طب سنتی

این موضوع در سال‌های اخیر برای اغلب مردم قطعی شده که مزاج شناسی در خلق و خو و روحیات افراد بسیار موثر است. به عنوان مثال یکی از دلایل تندخویی برخی افراد به یکی از این عوامل مرتبط است: (کم خونی، ضعف مغز، کبد چرب، افزایش صفرا و گرمای بیش از حد بدن) همچنین خلقیاتی مانند شکاکیت، بدبینی، ناامیدی، گوشه‌گیری، قهر و عیب و ایراد گرفتن بی‌جا اغلب در افرادی که سودایی هستند و طبع سرد و خشکی دارند ظاهر می‌شود.

ارتباط سلامت طبع و مزاج با خلق و خو و رفتار به قدری زیاد است که اغلب ناهنجاری‌های رفتاری بدون اصلاح مزاج قابل درمان قطعی نیستند و مشاوره روانشناسی یا توصیه‌های اخلاقی به تنهایی کافی نیستند.

در انجام مشاوره قبل از ازدواج از دیدگاه طب سنتی دو موضوع باید توسط پزشک طب سنتی بررسی شود.

اول) سلامت طبع و مزاج دو طرف است تا در صورت وجود هرگونه مشکلی که بعدا در روابط زناشویی اختلال ایجاد می‌کند، زوجین از آن موضوع به موقع مطلع شوند و آن را پیش از عقد دائم درمان کنند. به عنوان مثال تندخویی و پرخاشگری ناشی از صفرا و شکاکیت و بدبینی ناشی از سودا حتما باید پیش از عروسی درمان شود تا از روز بعد از عروسی شاهد اختلافات دو طرف با هم نباشیم.

دوم) رابطه زوجین با یکدیگر از نظر طبع و مزاج است. در صورتی که عروس و داماد از نظر طبع غالب با هم اختلاف زیادی داشته باشند دچار مشکلات متعددی خواهند شد که یا باید با انجام مشاوره قبل از ازدواج برای آن راهکاری پیدا کنند و یا از این ازدواج صرف نظر کنند. به عنوان نمونه دو زوج که یکی طبع سرد و دیگری طبع گرمی دارد ممکن است در مسائل زیر باهم دچار مشکل شوند:

  • فرد سردمزاج به سرما حساس است و در تابستان کولر را خاموش می‌کند در مقابل فرد گرم‌مزاج با گرمای شدید کلافه می‌شود و کولر را زیادتر می‌کند.
  • فرد سرد مزاج هر ماه با یکی دو بار رابطه جنسی کاملا اغنا می‌شود؛ در حالی که فرد گرم مزاج بیش از ۳ بار در هفته به این رابطه نیاز خواهد داشت و از سوی همسرش پاسخی دریافت نمی‌کند.
  • فرد سرد مزاج به غذاهای طبع گرم و خشک مانند ارده و خرما تمایل شدید دارد. در مقابل همسر گرم مزاجش به خنکی‌ها مانند هندوانه و ماست و دوغ علاقه‌مند است.

خودتان تصور کنید این دو نفر تا چه حد ممکن است در زندگی با هم دچار اختلاف و مشکل شوند. اگر این دو نفر در شروع زندگی مشاوره قبل از ازدواج را انجام نداده باشند قطعا یکدیگر را در این شرایط درک نخواهند کرد و اختلافات جدی باهم پیدا خواهند کرد.

دوم) مشاوره روانشناسی

دومین مشاور سبد مشاوره قبل از ازدواج، روانشناس معتمد و پایبند به اصول علمی روانشناسی است. وظیفه این مشاور بررسی سلامت روان زوجین و همچنین تطابق شخصیتی و رفتاری عروس و داماد با یکدیگر است. انجام این مشاوره به ویژه برای افرادی که دوران کودکی و نوجوانی پرتنشی را سپری کرده‌اند توصیه می‌شود.

از دید مشاور روانشناس می‌توانید بفهمید همسر آینده شما جزء کدام تیپ شخصیتی است؟ احتمالا دارای کدام اختلالات رفتاری مشکل ساز است و آیا دارای عادت‌های رفتاری آزاردهنده مانند وسواس است یا خیر؟

بی‌تردید شناختی که در مشاوره قبل از ازدواج به دست می‌آورید را نمی‌توانستید در دو مرحله قبلی کسب کنید. اگر به هر دلیلی در دو مرحله قبلی غفلت کرده‌باشید نیز در این مرحله می‌توانید خطاهای دو مرحله قبلی را کشف و بر طرف کنید.

مشاوره روانشناس نیز می‌تواند در صورت تمایل شما به ازدواج با یکدیگر توصیه‌های لازم برای بهبود روابط و افزایش درک متقابل را انجام دهد.

سوم) مشاور مذهبی

گاهی اختلاف‌های زوجین در باورهای اعتقادی، سیاسی و دیدگاه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود. به عنوان مثال دختر خانم از یک خانواده مذهبی و اهل حجاب است. در مقابل آقا پسر دیدگاه‌های روشنفکرانه دارد و در شب عروسی می‌خواهد همسرش به صورت نیمه عریان در میان نامحرم ظاهر شود.

همین اختلاف به شکل‌های دیگری هم ممکن است بعدا ظاهر شود. به عنوان مثال دختر خانم به نماز اول وقت اهمیت می‌دهد ولی آقا پسر جدیتی در نماز ندارد. دختر خانم مایل است در ماه محرم به هیئت و عزاداری برود؛ ولی آقا پسر ممانعت می‌کند.

اگر در مراحل خواستگاری به این نتیجه رسیده‌اید که در اغلب موارد با هم اتفاق نظر دارید؛ ولی اختلاف دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی میان شما پر رنگ است با انجام مشاوره مذهبی قبل از ازدواج می‌توانید این دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنید. در صورتی که حل ضعف‌های اعتقادی از طریق سلسله‌ای از این جلسات مشاوره قابل حل باشد می‌توانید بعد از اتمام جلسات و اطمینان از نتیجه برای ازدواج با یکدیگر تصمیم نهایی بگیرید.

البته گاهی یکی از دو طرف یا هر دوی این افراد به دلیل تندروی‌های بی‌جا دچار اختلاف می‌شوند. به عنوان مثال دختر خانم دید خوبی به روابط جنسی با همسرش ندارد و این موضوع را منافی روحیات مذهبی خود می‌بیند. این فرد در حقیقت به یک مذهب غیرواقعی و افراطی باور دارد که باید از طریق انجام مشاوره مذهبی پیش از ازدواج درمان شود.

مشاوره قبل از ازدواج

ویژگی‌های مشاور خوب

برای پیدا کردن مشاور خوب باید ویژگی‌های او را بدانیم. در این‌جا به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مشاور کارشناس زود اظهار نظر نمی‌کند و فورا به نتیجه نمی‌رسد بلکه حتی به پرسش و پاسخ و گفتگو هم اکتفا نکرده و با گرفتن تست‌ها و انجام آزمایش‌هایی ابعاد مختلف مسئله را به خوبی مورد واکاوی قرار می‌دهد.
  • مشاور خوب و خبره از قضاوت کردن و سرزنش خودداری می‌کند و شما را به خاطر عیب‌هایی که دارید نمی‌آزارد.
  • مشاور خوب تصمیم‌گیری نهایی را به شما واگذار می‌کند و صرفا عواقب تصمیم شما را بیان می‌کند؛ اما در نتیجه و انتخاب شما مداخله نمی‌کند.
  • مشاوره خوب دائما به ساعت خود برای پایان دادن به جلسه مشاوره نگاه نمی‌کند و هزینه دریافت شده را ملاک قرار نمی دهد؛ بلکه برای کشف ابعاد مسئله و توجیه شما زمان کافی اختصاص می‌دهد.

توصیه می‌کنیم برای پیدا کردن مشاور خوب از افراد مورد اطمینان پرس و جو کنید و با مراجعین هم پیش از اینکه نوبت شما شود گفتگو کنید و نظر آن‌ها را بپرسید.

سوالات متداول

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه طول می‌کشد؟

طبیعتا در ابتدا برای هر مشاور یک جلسه لازم است. در صورتی که موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد یا تفاوت‌ها و اختلاف‌ها به گونه‌ای است که با استمرار جلسات مشاوره حل می‌شود و بعد از آن با اطمینان می‌توانید ازدواج کنید بنا به نظر مشاور خود جلسات را ادامه دهید.

مشاوره قبل از ازدواج چه اهمیتی دارد؟

مشاوره قبل از ازدواج یکی از مراحل سه گانه شناخت در ازدواج است که این‌بار از دید یک کارشناس مسلط و با تجربه تناسب شما با فرد مورد نظر ارزیابی می‌شود. بسیاری از زوجین وقتی به مشاور مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته است؛ درحالی که مشاوره قبل از ازدواج از بسیاری اتفاقات ناخوش‌آیند در آینده پیشگیری خواهد کرد.

این مقاله بخشی از محتوای دوره عقل عاشقی است. اگر می‌خواهید بیشتر بیاموزید در این دوره شرکت کنید.

5 1 رای
چند ستاره به این مقاله می‌دهید؟
سید حسین مدارایی

سید حسین مدارایی

همیشه پر از چرا بودم. بی‌وقفه سوال می‌پرسیدم و برای رسیدن به جواب راه می‌افتادم.
امروز جاندخت جایی است که می‌توانم جواب‌هایی که پیدا کردم را با شما به اشتراک بگذارم.

قبل از ارسال نظر توجه کنید!
  1. سوالات و دیدگاه‌های مرتبط با مقاله را در بخش نظرات ارسال کنید و برای سایر موضوعات از فرم تماس استفاده کنید.
  2. از ارسال پیام‌های توهین آمیز و نقض حقوق شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بپرهیزید.
  3. از به چالش کشیدن و گفتگوی علمی به عنوان یک کرسی آزاد پیرامون این مقاله به شدت استقبال خواهد شد.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

چه خوب!

از دیدنت خیلی خوشحالیم