jandokht logo type-2024-200px

11 دلیل علمی که اثبات می کند نگهداری از سگ برای شما خطرناک است!

نگهداری از سگ

سلام عزیز جان.
من برای تهیه محتوای این مقاله وقت گذاشتم و منابع معتبر و مرتبط رو بررسی کردم تا یک مقاله علمی و قابل اعتماد در اختیار شما بذارم.
اگر سوال یا نقطه نظری دارید حتما برام کامنت کنین.

سید حسین مدارایی

نگهداری از سگ در خانه و محل زندگی از دیدگاه علم جدید و از دیدگاه دستورات الهی قابل بررسی است. در بخش اول این مقاله من قصد دارم اطلاعات علمی جدیدی را در اختیارتان بگذارم که با ریسک نگهداری از سگ آشنا می‌شوید. در بخش دوم به بیان دستورات خداوند می‌پردازم و از زاویه دین به این موضوع نگاه خواهیم کرد.

قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را برای نگهداری از سگ در خانه بگیرید، این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. این مقاله حاوی اطلاعات دقیق علمی است که اغلب طرفداران نگهداری از سگ ترجیح می‌دهند این حقایق را از شما پنهان کنند.

گاز گرفتگی دردناک ناشی از نگهداری سگ

سگ‌ها همواره مستعد گاز گرفتن هستند. آن‌ها می‌توانند حتی صاحب خود را که با او ارتباط خوبی دارند گاز بگیرند. گرسنگی، عصبی شدن، مراقبت از توله‌ها، ممانعت از دست زدن به اسباب بازی‌ها و وسایل، ترس، بیماری، میل به تنهایی، تشویق به خشونت، نداشتن افسار، اجتماعی نبودن یا دعوا با سگ‌های دیگر از مواردی هستند که ممکن است یک سگ را وادار به گاز گرفتن کند.

آمارها نشان می‌دهد از هر ۵ نفری که توسط سگ‌ها گاز گرفته می‌شوند، یک نفر نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. این یعنی برای نگهداری از سگ، شما همواره باید ریسک‌هایی مثل گاز گرفته شدن و بیمار شدن را بپذیرید.

رعب و وحشت دائمی نگهداری از سگ

نگهداری از سگ برای بسیاری از شهروندان رعب‌آور است. وقتی شما سگ خود را برای گردش از خانه بیرون می‌برید و او با دیدن افراد غریبه شروع به پارس کردن می‌کند یا وقتی که به دیگران نزدیک می‌شود، اغلب افراد دچار دلهره، ترس و اضطراب می‌شوند.

عواقب نگهداری از سگ و سگ گردانی در پارک‌ها
پدر و مادر این دختر می‌گویند سگ از پشت به این کودک حمله‌ور شده و کودک حتی به سگ نزدیک هم نشده بود. آن‌ها می‌گویند البته این اولین باری نیست که سگ‌ها به یکی از اهالی حمله‌ور می‌شوند.

این رعب و وحشت که آرامش و امنیت روانی شهروندان را به خطر می‌اندازد آثار نامطلوبی بر تجربه آنان می‌گذارد. شما در هر صورت نمی‌توانید به سگ خود بگویید رفتارهای غریزی‌اش را فراموش کند.

آسیب‌های ناشی از گاز گرفتن سگ غیرقابل جبران است. حمله سگ‌ها به انسان می‌تواند موجب قطع عضو، کوری، از دست دادن همیشگی زیبایی و حتی مرگ شود. علاوه بر این بیماری‌هایی مانند هاری همواره انسان را تهدید می‌کند. جالب است بدانید اغلب موارد حمله سگ به انسان توسط سگ‌های دارای مالک شخصی رخ می‌دهد.

تنها در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۱ هزار و ۶۷۸ مورد بیمار گزیدگی در کشور به ثبت رسیده که بسیار نگران کننده است.

بیماری‌زا بودن نگهداری از سگ

به طور واضح هیچ یک از مراقبت‌هایی که از سگ‌ها انجام می‌شود بیماری‌زا نبودن آن‌ها را تضمین نمی‌کند. در اینجا به سه مورد از رایج‌ترین آلودگی‌های سگ اشاره می‌کنیم.

بزاق دهان سگ آلوده است

سگ‌ها به طور مداوم همه‌جا را بو می‌کنند و هر چیزی که پیدا کنند را می‌خورند. بدیهی است که این رفتار طبیعی منجر به جمع‌آوری آلودگی از سطح کوچه و خیابان و سرایت آن به انسان می‌شود. سگ‌ها اغلب ترشح بزاق دارند. همچنین عادت دارند صاحبان خود را لیس بزنند.

حس قوی بویایی سگ‌ها موجب می‌شود وقتی یک غذای خوشمزه می‌خورید سگ خود را ترغیب کنید تا صورتتان را لیس بزند. همچنین او تمایل دارد باقی مانده آن غذای خوشمزه را در دهانتان پیدا کند و بخورد. لیسیدن صورت شما می‌تواند موجب حساسیت پوستی شود و با این کار مقداری زیادی باکتری به شما منتقل می‌شود که موجب ایجاد بیماری برای شما و اطرافیانتان خواهد شد.

کاپنوسیتوفاگا فقط یکی از انواع باکتری‌هایی است که در بزاق سگ زندگی می‌کند. این باکتری برای خود سگ بیماری‌زا نیست؛ ولی در انسان موجب بیماری شده و با علائمی مانند: تب، تاول، سردرد، اسهال، استفراغ و درد مفاصل همراه است. من در بخشی از این مقاله تعدادی از بیماری‌های رایج سگ‌ها که قابل انتقال به انسان است را معرفی می‌کنم.

ادرار و مدفوع سگ سمی است و به کود تبدیل نمی‌شود

با بررسی بیماری‌های سگ متوجه می‌شوید که مدفوع سگ‌ها مانند اسب یا گوسفند سالم نیست و نمی‌تواند به کود تبدیل شود. انگل‌ها و باکتری‌های مختلفی که در مدفوع سگ وجود دارد می‌تواند از طریق آب و غذا به راحتی به انسان منتقل شود. این انگل‌ها تا مدت‌ها در محل مدفوع باقی می‌ماند.

نگهداری از سگ
چرخه انتقال بیماری از سگ به محیط

نگهداری از سگ در خانه ریسک سرایت این بیماری‌ها به اعضای خانواده را چندین برابر می‌کند. برخلاف آنچه که فروشندگان سگ ترویج می‌کنند، غذای پاستوریزه و حمام کردن سگ هیچ‌کدام نمی‌تواند تضمین کند که شما به بیماری‌های عفونی و انگلی سگ که از طریق مدفوع و ادرار در محل زندگیتان پخش می‌شود مبتلا نشوید.

بدن سگ محل زندگی حشرات خطرناک است

کک، شپش و کنه یکی از خطرناک‌ترین ساکنین دائمی بدن سگ و گربه‌ها هستند. شانه زدن و تمیز کردن بدن سگ به راحتی می‌تواند تعداد زیادی از این حشرات گزنده و بیماری‌زا را آشکار کند. وقتی حیوانی به ظاهر تمیز را در خانه نگهداری می‌کنید نمی‌توانید ببینید که در زیر موهای او چه مقدار از این حشرات ممکن است زندگی کند.

کک‌ها و شپش‌های موجود در بدن سگ
شپش‌ها بسیار ریز هستند و به سادگی دیده نمی‌شوند

نگهداری از سگ در خانه ریسک گزیده شدن و آلوده شدن انسان توسط این حشرات را به شدت افزایش می‌دهد. این حشرات به تنهایی ناقل میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا هستند و قادرند به مخفی شدن در لابه‌لای موی سگ و گربه‌ها از خون حیوان تغذیه کرده و به سرعت در همان‌جا تکثیر شوند.

یک تصویر میکروسکوپی از این حشرات خون خار

بسیاری از بیماری‌های سگ قابل سرایت به انسان است

در این بخش فهرست بلندی از بیماری‌های سگ‌ها وجود دارد که قابل سرایت به انسان است.

لپتوسپیروز

لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است. باکتری‌هایی که باعث لپتوسپیروز می‌شوند از طریق ادرار حیوانات آلوده پخش می‌شوند. این باکتری پس از نفوذ به آب یا خاک می‌تواند هفته‌ها تا ماه‌ها در آنجا زنده بماند. نشستن در پارک‌هایی که سگ در آن‌جا گردش می‌کند یکی از راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

کمپیلوباکتریوز

کمپیلوباکتر باکتری‌هایی هستند که می‌توانند انسان و حیوان را به بیماری کمپیلوباکتریوز مبتلا کنند. تماس با مدفوع حیوان آلوده، وسایل بازی یا محل زندگی سگ‌ها می‌تواند شما را به این بیماری مبتلا کند. تب، اسهال غالبا خونی و درد شکم از علائم این بیماری است.

کاپنوسیتوفاگا

Capnocytophaga یک نوع باکتری رایج است که به طور معمول در دهان سگ‌ها و گربه‌ها زندگی می‌کند. این باکتری می‌تواند از طریق خراشیدگی، گاز گرفتن یا تماس نزدیک با سگ و گربه به انسان منتقل شود و افراد مسن، کودکان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی را مبتلا کند.

کریپتوسپوریدیوز

کریپتوسپوریدیوزیس یک بیماری انگلی است که توسط میکروب کریپتو ایجاد می‌شود. این میکروب از طریق تماس با مدفوع آلوده یا آب و غذای آلوده به مدفوع سگ به انسان سرایت می‌کند. متأسفانه سگ حاوی این انگل به ندرت دارای علائم است و در حالی که کاملا سالم به نظر می‌رسد می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل کند.

کرم نواری کک

کرم نواری کک انگلی است که از طریق کک‌های موجود در بدن سگ‌ها و گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود. این انگل در سگ ها شایع است و ممکن است در هنگام نظافت سگ، توسط انسان بلعیده شود.

اکینوکوکوزیس

اکینوکوکوزیس یک بیماری انگلی است که در اثر عفونت با کرم های نواری ریز اکینوکوک ایجاد می شود. کرم‌های نواری بالغ فقط در سگ‌ها و حیوانات مرتبط با سگ پیدا می‌شوند. انسان می‌تواند به لارو کرم نواری که باعث ایجاد کیست در اندام های بدن می‌شود، آلوده شوند.

ژیاردیا

ژیاردیا یک انگل است که بر روی سطوح یا در آب، غذا یا خاک که توسط مدفوع سگ آلوده شده است، یافت می‌شود. این انگل از طریق مدفوع سگ به صورت میکروسکوپی به انسان سرایت می‌کند.

کرم های قلابدار

کرم های قلابدار کرم های کوچکی هستند که می توانند از طریق تماس با خاک یا ماسه آلوده پخش شوند. سگ‌ها می‌توانند با نفوذ کرم‌های قلابدار به پوستشان یا بلعیدن انگل از محیط آلوده شوند و این آلودگی را از طریق مدفوع خود به انسان منتقل کنند.

هاری

هاری یک بیماری عصبی مرگبار است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که عمدتاً از طریق گاز گرفتن حیوانات آلوده منتشر می‌شود. هاری از طریق تماس با بزاق یا بافت مغز و سیستم عصبی حیوان آلوده، معمولاً از طریق خراش یا گاز گرفتن، گسترش می‌یابد.

صاحبان سگ‌ها ناچارند به طور منظم واکسن هاری را تزریق کنند. این بیماری مرگبار و کشنده است. زمانی که علائم این بیماری ظاهر می‌شود در اغلب موارد برای همیشه دیر شده است.


این تنها بخشی از بیماری‌های سگ‌ها است که قابلیت سرایت به انسان را دارد. برای مطالعه فهرست کامل این بیماری‌ها می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

دستورات الهی درباره نگهداری از سگ

اکنون وقت آن است که از زاویه مهم‌تری نیز مسأله نگهداری از سگ را بررسی کنیم. همه آنچه تاکنون گفتیم تنها به سلامت جسمانی ما توجه داشت؛ ولی حقیقت ما بُعد روحانی است. همان بُعدی که فرازمانی و فرامکانی است و وجه اصلی و ثابت وجود ماست. سلامت وجه روحانی در گرو حفظ ارتباط با غیب از طریق پایبندی به برنامه‌های دینی است. بی‌تردید مسأله نگهداری از سگ هم از دید دستورات دقیق و خیرخواهانه حضرت حق تعالی مخفی نمانده و در این بخش از مقاله آنچه در این مورد گردآوری کرده‌ام را با شما در میان خواهم گذاشت.

نجس العین بودن سگ موجب نجس شدن خانه است!

در فقه اسلامی ۱۱ چیز عین نجاست هستند و هرچه با این ۱۱ چیز برخورد کند نجس می‌شود. نجس العین بودن به این معنی است که این ۱۱ چیز ذاتا نجس هستند و با شستن و مطهرات دیگر پاک نمی‌شوند.

این ۱۱ چیز عبارتند از: سگ، خوک، خون، منی، ادرار و مدفوع انسان و حیوانی که خون جهنده دارد، مردار، کافر، شراب، آبجو و عرق شتر نجاست‌خوار.

اگر چیز مرطوبی به این ۱۱ چیز برسد نجس می‌شود و آبی که با این ۱۱ چیز برخورد کند هر چیزی که به آن سرایت کرده باشد را نجس می‌کند. انسانی که به فکر سلامتی معنوی خود است و پاکیزگی را دوست دارد، لباس و محل زندگی خود را از نجاست پاک می‌کند.

یکی از این نجاسات سگ است. طهارت بدن و لباس نمازگزار و محل اقامه نماز از شروط حتمی درستی نماز است. آیا خانواده‌ای که از سگ در خانه نگهداری می‌کنند می‌توانند به راحتی از سرایت رطوبت بدن سگ به بدن، لباس و وسایل خانه خود جلوگیری کنند؟

امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به سوالی درباره نگهداری از سگ فرمودند:

«نجس است؛ آب نیم خورده سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.»

ملائکه به خانه‌ای که سگ داشته باشد وارد نمی‌شوند؟

شاید با خواندن این جمله به خودتان بگویید چه لزومی دارد که ملائکه به خانه ما وارد شوند یا نه؟

روایت مشهوری است از پیامبر اعظم (ص) که ملائکه به خانه‌ای که سگ در آن باشد وارد نمی‌شوند.

ملائکه ظهور اسماء الهی هستند و خانه‌ای که ملائکه به آن نظر ندارند اهلش از یاد خدا غافل و از ارتباط با عالم غیب محروم مانده‌اند. زندگی مادی بی‌خدا چه ارزشی دارد؟ و انسان بی‌خدا چگونه قرار است آرامش بگیرد؟

در نگهداری از سگ خیری نیست!

در خصوص نگهداری از سگ روایت صریحی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام به دست ما رسیده که فرمودند: «از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.»

همچنین فرمودند:«در نگهداری از سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.»

نگهداری از سگ در خانه نقض حقوق حیوانات است

طرفداران حقوق حیوانات دلایل زیادی ارائه کرده‌اند که نگهداری از سگ در خانه موجب نقض حقوق این حیوان خواهد شد. از دیدگاه دینی نیز آزادی از مهم‌ترین حقوق هر حیوانی است که باید رعایت شود.

نگهداری از سگ نقض حقوق حیوانات
نگهداری از سگ موجب نقض آزادی و حقوق آن‌هاست

نقل است که حضرت امام خمینی (ره) مقداری سبزی خریده بودند. وقتی به خانه آمدند متوجه شدند که چند مورچه لابه‌لای سبزی است. سبزی‌ها را به مغازه بردند و به سبزی فروش گفتند این مورچه‌ها را به خانه‌شان ببرید.

دقت و توجه بی‌حد این عالم ربانی و فقیه جامع‌الشرایط به چند مورچه نشان می‌دهد که هر انسان مسلمانی تا چه حد باید مراقب حفظ حقوق حیوانات باشد.

هر سگی حق دارد آزادانه در طبیعت گردش کند. با سگ دلخواه خود جفت‌گیری کند و زاد و ولد نماید. از غذایی که دوست دارد بخورد و شب را در جایی که می‌خواهد بخوابد. به اسارت بردن سگ در خانه و مجبور کردن او به طبیعت از انسان و وابسته ساختن او به خود نقض آشکار حقوق حیوانات از جمله سگ بسته زبانی است که توان اعتراض و دفاع از حقوق خود را ندارد.

رفتار دوگانه غرب در نقض حقوق سگ جای تأمل فراوان دارد. در مقاله بعدی به شما نشان خواهم داد که در واقعیت غرب با سگ چگونه رفتار می‌شود. در این مقاله با صحنه‌های غم انگیز و بسیار دلخراشی مواجه خواهید شد که توصیه میکنم اگر طاقت دیدن آن را ندارید روی لینک زیر کلیک نکنید.

تغییر در ذائقه فرهنگی ما بی‌دلیل اتفاق نیافتاده است. جا دارد ببینیم چگونه به خرید سگ و نگهداری از سگ علاقه‌مند شدیم. با دید پژوهشگر و به دور از تعصب دلایل دینی را بررسی کنیم و روی تبلیغات سبک زندگی مدرن حساس باشیم. باید از خود بپرسیم چگونه در جهانی که به حیوانات رحم نمی‌شود برای علاقه‌مند کردن ما به خرید سگ تا این حد هزینه می‌شود؟

سوالات و نظرات شما عزیزان را در اولین فرصت پاسخ می‌دهم. (از انتشار نظرات متعصبانه و توهین‌آمیز معذورم.)

5 1 رای
چند ستاره به این مقاله می‌دهید؟
سید حسین مدارایی

سید حسین مدارایی

همیشه پر از چرا بودم. بی‌وقفه سوال می‌پرسیدم و برای رسیدن به جواب راه می‌افتادم.
امروز جاندخت جایی است که می‌توانم جواب‌هایی که پیدا کردم را با شما به اشتراک بگذارم.

قبل از ارسال نظر توجه کنید!
  1. سوالات و دیدگاه‌های مرتبط با مقاله را در بخش نظرات ارسال کنید و برای سایر موضوعات از فرم تماس استفاده کنید.
  2. از ارسال پیام‌های توهین آمیز و نقض حقوق شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بپرهیزید.
  3. از به چالش کشیدن و گفتگوی علمی به عنوان یک کرسی آزاد پیرامون این مقاله به شدت استقبال خواهد شد.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

چه خوب!

از دیدنت خیلی خوشحالیم